Kontrola w stacjach radiowych. UOKiK zweryfikuje badania słuchalności na wniosek Joanny Lichockiej
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów rozpoczął kontrolę badań radiowych w Grupie RMF, Eurozet, Grupie Radiowej Agory i Grupie ZPR Media. Działania UOKiK zostały podjęte po wniosku, jaki w grudniu złożyła do instytucji poseł Joanna Lichocka.
2022-01-25, 14:52
W grudniu ubiegłego roku poseł Prawa i Sprawiedliwości oraz członek Rady Mediów Narodowych Joanna Lichocka złożyła do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wniosek o przeprowadzenie kontroli badań radiowych. W artykule na portalu Niezależna.pl napisała wtedy, że "mało jest w Polsce zjawisk tak patologicznych, a jednocześnie przemilczanych i nieopisanych w debacie publicznej, jak badania słuchalności stacji radiowych".
"Pewnego rodzaju zmowa kilku właścicieli komercyjnych stacji nie tylko uderza w media publiczne, ale też działając w istocie »na rympał« dzieli między siebie lwią część rynku reklamowego" - wyjaśniała motywację do złożenia wniosku.
Według informacji opublikowanych przez "Press" w poniedziałek UOKiK rozpoczął kontrolę w Grupie RMF, Eurozet, Grupie Radiowej Agory i Grupie ZPR Media. "Na zlecenie tych nadawców, zrzeszonych w Komitecie Badań Radiowych, realizowane jest przez Kantar badanie słuchalności Radio Track" - czytamy.
Jak podaje "Press", kontrola może potrwać nawet do czerwca, a nadawcy nie mogą wypowiadać się na jej temat. Rzecznik UOKiK wskazała, że szczegóły wszelkich działań zostaną ujawnione po zakończeniu czynności.
REKLAMA
Badania słuchalności
Dyskusja nad koniecznością stworzenia realnych i obiektywnych pomiarów słuchalności radia w Polsce trwa od dawna. Od wielu lat funkcjonują tzw. badania Radio Track, czyli sondaże telefoniczne i w mniejszym stopniu metoda dzienniczkowa - realizowane przez Kantar Polska na zlecenie Komitetu Badań Radiowych (KBR), czyli grupy największych nadawców komercyjnych radia w Polsce takich jak m.in. Eurozet, Grupa Radiowa Agora, Grupa Radiowa Time i Grupa RMF.
W 2018 roku Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zadeklarowała pomoc w przygotowaniu jednoźródłowego badania we współpracy z uczestnikami rynku. Inicjatorem tych działań jest przewodniczący KRRiT Witold Kołodziejski, który powołał Krajowy Instytut Mediów (KIM), koordynujący prace.
- O słuchalności radia w Polsce, czyli nikt nie chce "rozbijać termometru". Rzecz w tym, żeby zacząć jakiegoś używać
- "Potrzebne jest rzetelne badanie". Nadawcy publiczni zrezygnowali z zakupu Radio Track
- "Patologia" w badaniach słuchalności radia. Joanna Lichocka złoży wniosek do UOKiK
ng/www.press.pl/IAR
REKLAMA
REKLAMA