Kontrola w stacjach radiowych. UOKiK zweryfikuje badania słuchalności na wniosek Joanny Lichockiej

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów rozpoczął kontrolę badań radiowych w Grupie RMF, Eurozet, Grupie Radiowej Agory i Grupie ZPR Media. Działania UOKiK zostały podjęte po wniosku, jaki w grudniu złożyła do instytucji poseł Joanna Lichocka.

2022-01-25, 14:52

Kontrola w stacjach radiowych. UOKiK zweryfikuje badania słuchalności na wniosek Joanny Lichockiej
UOKiK: Tym razem ukarał firmę, która w sposób oszukańczy starała się przyciągnąć kleintów na swoje spotkania, gdzie sprzedawano im drogie towary. . Foto: MOZCO Mateusz Szymanski/Shutterstock

W grudniu ubiegłego roku poseł Prawa i Sprawiedliwości oraz członek Rady Mediów Narodowych Joanna Lichocka złożyła do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wniosek o przeprowadzenie kontroli badań radiowych. W artykule na portalu Niezależna.pl napisała wtedy, że "mało jest w Polsce zjawisk tak patologicznych, a jednocześnie przemilczanych i nieopisanych w debacie publicznej, jak badania słuchalności stacji radiowych".

"Pewnego rodzaju zmowa kilku właścicieli komercyjnych stacji nie tylko uderza w media publiczne, ale też działając w istocie »na rympał« dzieli między siebie lwią część rynku reklamowego" - wyjaśniała motywację do złożenia wniosku.

Według informacji opublikowanych przez "Press" w poniedziałek UOKiK rozpoczął kontrolę w Grupie RMF, Eurozet, Grupie Radiowej Agory i Grupie ZPR Media. "Na zlecenie tych nadawców, zrzeszonych w Komitecie Badań Radiowych, realizowane jest przez Kantar badanie słuchalności Radio Track" - czytamy.

Jak podaje "Press", kontrola może potrwać nawet do czerwca, a nadawcy nie mogą wypowiadać się na jej temat. Rzecznik UOKiK wskazała, że szczegóły wszelkich działań zostaną ujawnione po zakończeniu czynności.

REKLAMA

Badania słuchalności

Dyskusja nad koniecznością stworzenia realnych i obiektywnych pomiarów słuchalności radia w Polsce trwa od dawna. Od wielu lat funkcjonują tzw. badania Radio Track, czyli sondaże telefoniczne i w mniejszym stopniu metoda dzienniczkowa - realizowane przez Kantar Polska na zlecenie Komitetu Badań Radiowych (KBR), czyli grupy największych nadawców komercyjnych radia w Polsce takich jak m.in. Eurozet, Grupa Radiowa Agora, Grupa Radiowa Time i Grupa RMF.

W 2018 roku Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zadeklarowała pomoc w przygotowaniu jednoźródłowego badania we współpracy z uczestnikami rynku. Inicjatorem tych działań jest przewodniczący KRRiT Witold Kołodziejski, który powołał Krajowy Instytut Mediów (KIM), koordynujący prace.

Czytaj także:

ng/www.press.pl/IAR

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej